شخص نابینا | زندگی افراد با اختلال بینایی

folder_openشناخت نابینایان
commentبدون دیدگاه
شخص نابینا در حال پیاده روی با عصای سفید

شخص نابینا وهویت اجتماعی

شخص نابینا یکی از دلایلی که سبب می‌شود نسبت به خودش و محیط پیرامونش اطلاعات کسب کند و هویت خود را شکل دهد بینایی است. با مشاهده و استفاده از قوه‌ی دیداری است که فرد بدن خودش و محیط پیرامونش را می‌شناسد. از این رو وجود اختلال دیدن در شخص نابینا سبب می‌شود که در مسیر هویت‌یابی به مشکل بخورد. کمبود اعتماد به نفس،گوشه گیری، احساس ضعف از جمله ویژگی‌های شخصیتی هستند که در بعضی افراد نابینا و بیشتر در کودکان نابینا مشاهده می شود.

اعتماد به نفس

اعتماد به نفس به معنای اطمینان داشتن به خود و توانایی‌هایمان، یکی از پایه‌های اصلی سلامت روان محسوب می‌شود. نبود این عامل مهم در افراد می‌تواند زمینه ساز مشکلات زیادی در زندگیشان شود و عملکرد انسان را تا حد زیادی تحت تأثیر قرار دهد. چرا که دست‌یابی به هر موفقیت و پیشرفتی در زندگی مستلزم این است که ابتدا خودتان را باورداشته باشید و توانایی‌هایتان را دست کم نگیرید.

زندگی تحصیلی شخص نابینا

تحصیل و آموزش یکی از بخش‌های مهم در زندگی است. زیرا افراد را برای وارد شدن به جامعه آماده می‌کند، نابینایی می‌تواند مانعی برای این افراد باشد. با این حال امروزه با استفاده از ابزار و روش‌های نوین مطالعه و سواد آموزی نابینایان به خوبی صورت می‌گیرد. توجه داشته باشید که کودکان نابینا از نظر هوشی تفاوتی با سایر همسالان خود ندارند . قرار گرفتن آن‌ها در دسته‌ی کودکان استثنایی تنها بر مبنی نقص آن‌ها در توانایی دیداری است.

تصویری از کلاس درس نابینایان که با کتب خط بریل مطالعه میکنند

روابط فرد نابینا

زندگی افراد با اختلال بینایی در زمینه روابط اجتماعی با مشکلاتی همراه است. روابط اجتماعی نابینایان تحت تاثیر اختلالشان قرار دارد. زیرا خیلی از افراد. با دید منفی با او در تماسن و یا دلسوزانه برخورد می کنند که نسبت سایر روابط متفاوت و اذیت کننده است. در بسیاری موارد شروع رابطه برای شخص نابینا با دشواری‌های بسیار همراه است. ممکن است بسیاری افراد حاضر به ورود به رابطه با شخص نابینا نباشند. و بعد از ورود به رابطه تحت تأثیر محدودیت‌های ارتباط با او، کنار بکشند.

هویت یابی فرد نابینا نیز بر روی روابطش تأثیر گذار است. ویژگی‌های شخصیتی نظیر اعتماد به نفس پایین و گوشه گیری سبب می‌شوند که فرد حلقه دوستان محدودی داشته باشد . و نتواند در بسیاری موارد شروع دوستی مناسبی داشته باشد.

بحران هویت

آیا می‌دانید بحران هویت به چه معناست؟ آیا از نقشی که در زندگی دارید مطمئن هستید؟ چقدر با خود واقعیتان آشنایی دارید؟ پاسخ به این سؤالات در زندگی هر انسانی اهمیت بسیار زیادی دارد. بحران هویت یکی از مهم‌ترین تعارضاتی است که مردم در طول دوره‌ی زندگی با آن رو به رو می‌شوند. بحران هویت ممکن است برای تمامی افراد اتفاق بیفتد . زمانیست که فرد هویت خود را گم کرده و نمی‌داند که چه جایگاهی در زندگی دارد. روش‌های مختلفی را برای رسیدن به یک هویت واحد به احتمال زیاد امتحان میکند و حتی شاید بارها شکست بخورد.

روابط با جنس مخالف در شخص نابینا

ویژگی‌های هویتی و شخصیتی از جمله کمبود اعتماد به نفس و خودپنداره‌ی ضعیف می‌تواند در رابطه جنسی این افراد تأثیر زیادی داشته باشد. هویت یابی جنسی و خودپنداره‌ی جنسی افراد نابینا نسبت به افراد عادی و تجسمی که از بدن خود و دیگری دارند متفاوت است . این سبب می‌شود در روابط جنسی با محدودیت‌های متعددی مواجه شوند که البته قابل آموزش است. اما بی توجهی به آن می‌تواند سبب آسیب به فرد و روابطش و سرخوردگی فرد می‌شود.

زندگی شغلی افراد با اختلال بینایی

نابینایان در مقوله‌ی شغل با انتخاب‌های محدودی روبرو هستند که در وضعیت اقتصادی آن‌ها موانعی ایجاد می‌کند. این موانع اقتصادی دست این افراد را برای سرمایه گذاری و باز شدن افق‌های دیگر نیز محدود می‌کند. همجنین ضعف در قوانین حمایت از معلولین می‌تواند بر امنیت و شرایط شغلی آن‌ها تأثیر منفی بگذارد.

ویژگی های شخصیتی

محدودیت در روابط نیز می‌توانند بر روی مسیر پیشرفت شغلی آن‌ها اعم از شروع و ادامه در شغل اثرات سو بگذارند. موانع و دشواری‌های مسیر تحصیلی آن‌ها بر قابلیت‌ها و توانایی‌هایشان تاثیر گذاشته و مسیر ورود به شغل و پیشرفت شغلی اشخاص نابینا را محدود می‌کند. البته این نکته را نیز باید به خاطر داشت که بسیاری از نابینایان به افراد موفقی در انواع زمینه‌های ارتباطی، شغلی، تحصیلی و… تبدیل شده‌اند و محدودیت‌های خود را با پرورش توانایی‌ها و استعدادهای فراوان جبران کرده‌اند.

Tags: اختلال بینایی, اعتماد به نفس, روابط فرد نابینا, هویت

مطالبی که شاید دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

keyboard_arrow_up