مسابقه جذاب شودان در کانون نابینایان فرهنگسرای بهمن

 

در زندگی باید در هر جایگاهی هستی از همه توانت برای زندگی بهتر و خلق شادمانی استفاده کنی حتی اگر از لحاظ جسمی کم توان باشی

انجمن نابینایان تجلی بر اساس اهداف اساسنامه مکلف به ایجاد زمینه فعالیت ورزشی برای روشندلان است


در کنار اشتغالزایی برای دوستان با همکاری کانون نابینایان در فرهنگسرای بهمن ضمن برگذاری کلاس های هنری امکان انجام ورزش های نابینایان را داریم یکی از این بازیها شودان هست لازم دیدم مطالبی درباره ورزش بنویسم که در ادامه خواهید خواند راستی امکانات برای حضور و رقابت فراهم میباشد.

شودان : تنیس روی میز نابینایان

شودان يا تنيس روي ميز نابينايان دركانادا به وجود آمد و در هلند به جهانيان معرفي گرديد. اين بازي توسط هيأت اعزامي به اين مسابقات «آقايان حسن آگاه و محمدي قمي» به ايران آورده شد.


درشودان دو بازيكن و دو راكت و يك توپ زنگدار است كه بازيكنان با شنيدن صداي زنگ مسير آن را تشخيص مي دهند.

اصول شودان

شودان یک رشته ورزشی ویژه نابینایان و معلولان بینایی است که می‌تواند جایگزین هاکی روی میز یا تنیس روی میزدر جامعه نابینایان باشد. 

این ورزش برای شروع نسبتاً گران نیست٬ یک حفاظ کوچک نیاز دارد٬ و می‌تواند در یک اتاق معمولی انجام گردد. تنها تجهیزات مورد نیاز٬ یک میز طراحی‌شده مخصوص٬ یک جفت راکت٬ توپ مخصوص که ساچمه‌هایی برای صدادار کردنش درون آن جاسازی شده است٬ چشم‌بندهای غیر شفاف٬ و دستکش برای محافظت دست در برابر ضربه. میز می‌تواند در صورت لزوم از هم جدا و در گوشه‌ای نهاده شود.. این بازی توسط دو بازیکن٬ روی یک میز مستطیل‌شکل٬ با یک تخته میانی (به جای تور در پینگ‌پنگ) و دو حفره گل در دو عرض آن انجام می‌شود. هدف آن است که توپ بر روی میز٬ زیر تخته میانی حرکت کند و در حفره گل رقیب جای گیرد٬ در حالی که رقیب می‌کوشد از ورود توپ به گل خود پیشگیری نماید. بازیکنان باید برای اطمینان از قادر نبودن بر دیدن توپ٬ از چشم‌بند استفاده کنند.

 

 

Tags: ورزش نابینایان

مطالبی که شاید دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

keyboard_arrow_up