زندگی با اختلال بینایی

folder_openشناخت نابینایان
commentبدون دیدگاه

با اختلال بینایی زندگی چگونه میگذرد؟

نابینایان و یا افراد کم بینا که از مشکل آن‌ها تحت عنوان اختلال بینایی یاد می‌شود، در زندگی خود با چالش‌هایی در زمینه‌های متفاوت تحصیلی، شغلی و روابط روبرو هستند که گاها مانع از رشد و پیشرفت آن‌ها می‌شوند.

ویژگی‌های عمومی نظیر عمر کوتاه‌تر، محدودیت‌های شغلی، تحصیلی، فقر اقتصادی و عدم مناسب‌سازی امکانات در جامعه از مشکلاتی هستند که این افراد در طول زندگی با آن روبرو هستند. اختلال یادگیری و بیماری‌های عصبی رشدی از دیگر اختلالاتی هستند که می‌توانند زندگی یک فرد را تحت شعاع قرار دهند. ریشه‌یابی مشکلات و آگاهی از نحوه‌ی مقابله با آن‌ها در بهبود کیفیت زندگی نابینایان نقش مؤثری دارد.

اختلال یادگیری

اختلال در یادگیری شامل مواردی می باشد. که میتواند عملکرد افراد را در زمینه‌هایی از قبیل خواندن، نوشتن و یا ریاضیات تحت تاثیر قرار دهد. دانش آموزان مبتلا به این ناتوانی‌ها، نسبت به آنچه که از سن و سطح هوشی آن‌ها انتظار می‌رود بسیار پایین‌تر عمل می‌کنند. افراد مبتلا به اختلالات یادگیری، در تنظیم اطلاعات، ادراک دیداری و شنیداری، حافظه و توجه نقص دارند. دانش آموزان مبتلا به این اختلالات، بدون کمک والدین و مربیان، ضعیف عمل می‌کنند و در نتیجه عزت نفس و انگیزه بسیار پایینی دارند. همچنین، ترک تحصیل در کودکان مبتلا به اختلالات یادگیری بیشتر است و ممکن است در عملکرد شغلی و اجتماعی دچار مشکل شوند. 

 

اختلال در خواندن، نوشتن و به یادسپاری که مجموع آن‌ها را اختلالات یادگیری می‌نامند، در دسته اختلالات رشدی عصبی کودکان جای می‌گیرد. این اختلالات مانعی در جهت تحصیل هستند و باعث می‌شوند فرد نسبت به همسالان خود عملکرد پایین‌تری داشته باشد.

در این شرایط کودکان اعتماد به نفس خود را از دست می‌دهند و ناامید می‌شوند. نحوه‌ی برخورد والدین در رابطه با کودک و واکنش به نقص‌های او در یادگیری اهمیت بسیار دارد. چرا که در بهبود اختلال و شکل‌گیری شخصیت او تأثیرگذار است

کودکی که به خاطر یادنگرفتن مطالب و یا فراموشی آن‌ها تحقیر می‌شود، در زمینه‌هایی عزت نفس خود را از دست میدهد و نمی‌تواند به طور مؤثر پیشرفت کند. امکان دارد نسبت به درس بی‌علاقه شود.

اختلالات عصبی رشدی

اختلالات عصبی رشدی، اختلالاتی هستند که در آن‌ها، روند رشد مغز و دستگاه اعصاب مرکزی به درستی طی نمی‌شود. مغز بخش متفکر و هدایت کننده اندام‌های بدن است با اختلال در این بخش کارکردهای فرد تحت تاثیر قرار می‌گیرد. دستگاه اعصاب مرکزی نیز نقش هدایت و انتقال دستور از مغز به اندام‌های بدن را دارد. اختلالات عصبی رشدی با ایجاد نقص در این دو بخش بر هیجان، توانایی یادگیری، رشد فرد و حافظه اثر مخرب دارند.

اختلال نابینایی و زندگی نابینایان

نابینایی به وضعیتی گفته می‌شود که فرد قادر به ادراک اطلاعات دیداری نیست. این وضعیت معمولا بخاطر دلایل ژنتیکی، عصبی یا فیزیولوژیکی اتفاق می‌افتد. کاهش بینایی در حدی که شخص امکان زندگی با اتکای به خود و بدون استفاده از وسایل کمکی را نداشته باشد را نابینایی می‌گویند. نابینایی ممکن است مادرزادی، ژنتیکی یا پس از تولد رخ دهد.

کودکی و هویت شخص نابینا

یکی از دلایلی که سبب می‌شود شخص نسبت به خودش و محیط پیرامونش اطلاعات کسب کند و هویت خود را شکل دهد بینایی است؛ با مشاهده و استفاده از قوه‌ی دیداری است که فرد بدن خودش و محیط پیرامونش را می‌شناسد، از این رو وجود اختلال در بینایی سبب می‌شود که در مسیر هویت‌یابی نابینایان مشکل پیش بیاید. کمبود اعتماد به نفس، گوشه گیری، احساس ضعف و کمبود از جمله ویژگی‌های شخصیتی هستند که در افراد نابینا و به خصوص در #کودکان_نابینا به چشم می‌خورند.

تحصیل کودک نابینا

تحصیل هدف مهم زندگی است. زیرا افراد را برای ورود به جامعه آگاه میکند. اختلال نابینایی می‌تواند مانعی برای این افراد باشد. با این حال امروزه با استفاده از ابزار و روش‌های نوین مطالعه و سواد آموزی نابینایان به خوبی صورت می‌گیرد. توجه داشته باشید که کودکان نابینا از نظر هوشی تفاوتی با سایر همسالان خود ندارند . قرار دادنشان در دسته‌ی کودکان استثنایی تنها بر مبنی نقص آن‌ها در توانایی دیداری است.

مشکلات تحصیلی نابینایان

به دلیل نقص در یکی از کانال‌های ورود اطلاعات و موانع در دسترسی به اطلاعات باعث می‌شود. کودک نابینا در مسیر پیشرفت تحصیلی با مشکلاتی روبرو بشه که در سایر کودکان دیده نمی‌شود.

انطباق با شیوه‌های دیگر تحصیل، از جمله استفاده از کتب بریل و کتب صوتی سبب می‌شوند که فرد مسیر تحصیلی کند و دشوارتری را پی بگیرد.

امکانات تحصیلی از جمله معلم و وسایل کمک تحصیلی مناسب کمتری در دسترس آن‌ها قرار دارد.

Tags: اختلال, زندگی, شناخت, نابینایان

مطالبی که شاید دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

keyboard_arrow_up